„Cože meditace pro děti? Haha, ten náš malej neposedí ani minutu. To je blbost, na to nemám čas ani já ani moje děti….“
Zkuste to, vážně. Já sama se meditaci věnuji vcelku krátce, ale můžu říct, že je to jedna z těch chvilek dne, kdy se zrelaxuju a nastartuju pro zbytek dne nebo naopak před spaním. Taky u toho někdy usnu, což je výmluva většiny lidí kolem mě… Taky moje malá vstává brzy a po jejím usnutím večer mám pocit, že bych měla stihnout všechno, co jsem nestihla přes den a že si budu radši číst, koukat se na film nebo se věnovat něčemu „smysluplnému“ nebo něčemu, co mě baví. Protože teď konečně mám čas na sebe, že jo… Jenže právě při meditaci se člověk věnuje sám sobě úplně nejvíc, jak to jde. A nemusíte si hned dělat „tu hodinovou“, stačí chvíle.
A jak jsem se k meditacím vlastně dostala?
Jako malá jsem milovala maminky kazetu Pozitivní myšlení, kterou namluvil Miroslav Moravec. Když nikdo nebyl doma, sedla jsem si do našeho velkého křesla v kuchyni, pustila kazetu na magneťáku a se zavřenýma očima jsem buď jen poslouchala meditační hudbu nebo se nechala vést jeho laskavými slovy. Během vysoké školy jsem si při potřebě odpočinout pouštěla déšť s bouřkou a zpěvem ptáků na rainymood.com
Mindfullness
Poté jsem byla v rámci stáží, v době, kdy už jsem pracovala, na rok v Plzni a absolvovala jsem 8 týdenní kurz Mindfullness neboli meditaci všímavosti. V tu dobu jsem byla v jednom kole, pracovně vytížená, zároveň jsem volný čas věnovala sportu a jiným povyražením. A tak jsem kurzu nevěnovala velkou pozornost. K meditacím jsem se vrátila až poté, co jsem se vdala. Manžel stále mluvil o nutnosti zklidnění se, žití v přítomnosti, o tom abychom nejeli na autopilota. A já si poprvé začala uvědomat svůj dosavadní život a jeho smysl. S tím přišlo i na meditaci. A ta mi v tom pomohla. Sebeuvědomění, zastavení se, i když jen třeba na krátký moment, zamyšlení se nad pocity, které přichází, všímání si jich! To nastarovalo úplně opačný pohled na svět.
Co je meditace?

Jak píše paní Ursula Rucknerová-Vogerová ve své knize Učení bez stresu: “Meditace je cesta do svého vlastního středu, je to možnost lépe poznat sám sebe a hlouběji pronikat do vlastního bytí, je to možnost jak na sobě tak na svém nitru kreativně pracovat, je to bedlivé pozorování toho, co se děje. Naučím-li se sedět vzpřímeně a uvolněně, znamená to: “Vážím si sám sebe!“ To lze vyjádřit i jinými slovy: „Už nepřenechávám svůj osud pomíjivým vrtochům života, které mne jednou sklání k zemi a jindy napřimují, nýbrž přebírám svůj osud sám do svých rukou. Sám se vychovávám! Aktivně pečuji o své tělesné i duševní zdraví!“ Tímto způsobem sami vysíláme do své bytosti posilující a léčebné impulsy.“
Meditace není o tom vypínat mysl nebo zastavit myšlenky, ale hlavně je o tom, si jich všímat. Meditace je totiž cyklus uvědomování, bytí si vědomi své mysli a toho, co se děje. Ne o tom se všech myšlenek zbavit. Mysl se nám přirozeně po určité době zaměřené pozornosti zatoulá a my praktikujeme meditaci i mindfulness právě ve chvíli, kdy si toho všimneme a nasměrujeme ji zase zpět.
U jakých stavů se meditace využívá?
– při práci s:
- depresí
- nespavostí
- asthma bronchiale (zaměření na dech způsobující prodloužení nádechu a výdechu)
- hraničních poruch osobnosti
- úzkostných stavů
- poruch pozornosti
- hyperaktivity u dětí (spojení koncentrace pozornosti na dech s vizuální představou napomáhá procesu zklidnění a zjasnění myšlenek)
- pomáhá autistickým dětem soustředit se a být méně impulzivní, stává se součástí denního režimu
- může pomoci dětem, které mají v různém stupni nějaké sociální, komunikační či behaviorální potíže
Proč bychom měli my a děti meditovat, jak na nás meditace působí?
Meditace posiluje přední část mozkové kůry (prefrontální kortex), ta je zodpovědná za:
- myšlení a pozornost, schopnost plánování a řešení úkolů, pomáhá dětem učit se efektivněji
- racionální rozhodování, empatii, sebeuvědomění a soucítění, schopnost řešit problémy a plánování
- díky jejímu rozvinutí jsme schopni lépe ovládat a regulovat své emoce, jsme pak i více empatičtí a lépe zvládáme stresové situace nebo situace strachu
- rozvinutí této části mozku nám pomáhá nereagovat zbrkle, agresivně a unáhlenými emočními reakcemi
- meditace snižuje hladinu kortizolu neboli stresového hormonu v krvi
- pokud jsme opakovaně vystaveni stresu a nemáme v životě dost odpočinkové fáze je naše tělo náchylnější ke stresu a nemocem
Meditace pro děti
- krátké meditace zaměřené na dech
- na jeden určitý bod
- na vizuální představy
- opakování slabiky HU (vyslovováno „hjuu“), vychází se zde z tradic islámského súfismu, kde se opakuje posvátná slabika OM
A proč by měli meditovat nejen děti, ale i jejich rodiče?
Protože děti zrcadlí naše vnitřní naladění. My jsme ti, kteří udávají tempo a náladu našeho rodinného krbu.
Respektujme sami sebe, jen tak můžeme vést láskyplnou respektující výchovu našich dětí.
Ebook i kurz o dětské józe, relaxaci a dechových cvičeních od Mgr. Kristy Roller naleznete v odkazu níže.
Dobrá zpráva: Vy, které jste součástí členské sekce, máte kurzy s 5% slevou.
Zajímá Vás relaxace hudbou? Odkáži Vás na článek o muzikoterapii.