Protože dávám přednost respektujícímu přístupu k dětem, není náhodou, že mám v oblibě rovněž tzv. Montessori přístup. O co jde a proč si myslím, že to dává smysl?
Kdo je zakladatelem Montessori přístupu?
Asi bych spíše měla napsat zakladatelkou… Byla jí Maria Montessori (1870 – 1952), italská lékařka, pedagožka, vědkyně a filozofka. Za svůj život byla 3x nominována na Nobelovu cenu míru a je známá především svými pedagogickými metodami.
Proč si podle mého zasluhuje z Montessori přístup pozornost?
- Protože mezi rodičem/učitelem a dítětem se buduje partnerský přístup, vzájemný respekt a úcta.
- K dětem se chováme tak, abychom nezraňovali jejich lidskou důstojnost.
- Základním vodítkem je nedovolit si k nim nic, co nechceme, aby si dovolily ony k nám.
- Podporuje nezávislost dítěte, je to první krok v jeho svobodném vývoji. Má-li dítě nad sebou neustále dohled, nenaučí se samostatnosti, sebedisciplíně a odpovědnosti za svá rozhodnutí.
- „Svoboda dítěte je v rámci hranic“. A proč? Je to z důvodu bezpečnosti dítěte, druhých a prostředí, ve kterém žijeme. A rovněž pro vedení dětí k zodpovědnosti za své činy. Pravidel nesmí být příliš, ale bez nich se též neobejdeme.
- Dítě má i svobodu volby v tom, s čím chce pracovat nebo s čím si chce hrát, pokud se však dítě pro něco rozhodne, je jeho „povinností“ práci dokončit.
- Rodič/učitel je pozorovatelem, který nabízí svou pomoc až ve chvíli, kdy je o ni požádán.

- Chyba je chápána jako přirozená věc, ke které v procesu učení dochází. Je třeba ji vnímat jako užitečnou součást řešení problémů a zdroj nových poznatků.
- Pochvaly míříme k výtvoru dotyčného a ne k němu samotnému. Tím dítě nabývá sebehodnoty a motivem k jeho činům je jeho vlastní vnitřní motivace, nikoliv potřeba vyhovět či zalíbit se ostatním.
- A jak reagujeme na nevhodné chování? Přirozenými důsledky. Když si dítě našlape v pokoji, dostane do ruky hadr a uklidí si to. Když si cíleně zašpiní šaty, přepere si je…
- Pro rozvoj sebejistoty a schopnosti rozhodnout se využívá metoda volby při běžných činnostech: „Oblékneš si šaty nebo kraťasy s tričkem?“ „Dáš si k snídani jogurt nebo ovesnou kaši?“
- Bezpodmínečně milujeme – nehodnotíme, nesrovnáváme, neočekáváme, přijímáme a respektujeme. Vytváříme atmosféru klidu, otevřenosti a lásky.
Jak na Montessori přístup u Vás doma?
Pozorujte bez předsudků a nezasahujte
- Soustřeďte svou pozornost na to, co dítě baví, co mu jde a nejde, nechte ho dělat chyby a poučit se z nich
- Dosáhnete tím samostatnosti v sebeobsluze, při jídle, zlepšuje se tím kognitivní vývoj a motorika dítěte
Prostředí
- Prostředí dítě motivuje, láká k učení a činí dítě co nejvíce nezávislým na dospělých
- Projděte váš domov ve výšce očí vašeho dítěte.
- S čím nechcete, aby si dítě hrálo, dejte alespoň do dvou let z jeho dosahu.
- Na nízké poličky rozmístěte předměty, které může bezpečně zkoumat.
- Tím nemyslím jen hračky dítěte, ale také knihy, plyšáky a plastové dózy, prkénka aj.
- Přisuňte mu stoličku na záchod a k umyvadlu, dejte mu lehkou variantu přenášecí stoličky, kterou si přemisťuje pod vypínače a ke klikám od dveří.
- Nezapomínejte, že každá věc má své místo, kam patří.“ Řád a pořádek dává dětem (a nejen jim) pocit bezpečí a kontroly nad světem.
Rotace hraček
- méně je více
- Vystavte do poliček pár hraček/pomůcek dle aktuálního zájmu dítěte a po opadnutí zájmu je vyměňte za jiné

Choďte s dětmi do přírody
- Maria Montessori milovala přírodu a podporovala co nejvíce pobyt venku.
- Podporujte vztah dětem k přírodě, vysvětlujte jim, co kde roste a nechte jim volnost pohybu
Praktický život aneb nechme být děti užitečné
- Zapojte děti do každodenních činností
- Zpočátku dítě pozoruje, následně má možnost se zapojit
- Dítě potřebuje cítit důvěru, že to zvládne.
- Nepotřebuje cítit náš strach nebo naši příliš velkou pomoc u činností, které by zvládlo samo.
- Když jsou děti starší – kolem 2 let, dejte rovněž do nižších šuplíků i nádobí, které dítě může připravovat na stůl či vyklízet z myčky
- Věnujte mu konvičku na zalévání kytek, jeho vlastní zástěru, hadr na prach a houbičku na utírání…
- Na krájení mu pořiďte bezpečný nůž a papriku ho naučte stříhat nůžkami.
- Nebojte se dětem nabízet i opravdový materiál – nádobí z keramiky, ze skla, z porcelánu. Když budou mít děti nádobí plastové, nebudou vědět, že se sklenička může rozbít a talíř poškrábat.
Jistě jsem zde neobsáhla veškeré učení paní Marie Montessori, ale vypsala jsem Vám zde věci a postřehy, které se sama snažím doma praktikovat a vidím v nich smysl.
Vy, kteří jste součástí Členské sekce, máte slevu na různé hračky včetně montessori na webech:
Jestliže Vás článek zaujal, koukněte na další a nepřehlédněte ani mé e-booky a možnost stát se součástí Členské sekce.