Před pár týdny jsem absolvovala seminář s názvem NTC metoda. A musím Vám říct, byla to paráda. Člověk tím získá přehled o tom, jak opravdu „učit děti hrou“.
O této metodě jsem již dříve slyšela, přečetla o ní 2 knihy a dnes jsem si udělala takový ucelený pohled na věc, a tak jsem se rozhodla, že se o něj s Vámi podělím. Z velké části jsem čerpala z Bakalářské práce Stimulace rozvoje intelektových schopností dětí předškolního věku, autorkou je Bc. Marie Čermáková.
Po teoretickém úvodu přijde praktický návod. Nenechte se odradit. Nebo přeskočte o něco níže.
Co to NTC systém učení je?
NTC metoda je systém práce s dětmi, kdy díky konkrétním cvičením dosáhneme zvýšené efektivity využití mozkové kapacity v dětském věku. Tento systém je vytvořen na základě nejnovějších poznatků z oblasti dětské neurologie.
Proč se o dětský mozek zajímat již od narození?
Protože dětský mozek zakládá 50% všech neuronových spojení do věku 5 let a 75% dosáhne již v 7 letech. Proto je velmi důležité věnovat pozornost dětskému vývoji již v předškolním věku.

Kde NTC metoda vznikla?
Projekt vznikl na půdě srbské Mensy v zájmové skupině s názvem „Nikola Tesla Centre“ – odtud zkratka NTC a byl založen týmem odborníků vedeným lékařem Dr. Rankem Rajovićem. S nimi začala spolupracovat Dětská Mensa České republiky, která má za cíl podpořit kvalitu předškolní péče v České republice.
Jakými oblastmi se NTC metoda zabývá?
1. Stimulace vývoje synapsí (nervových spojů)
- pomocí motorických cvičení
- cvičení rovnováhy
- otáčení kolem osy
- „skákání panáka“
- správné držení těla
- vědomé napodobování pohybu podle vzoru a přizpůsobení jej pokynu
- grafomotorika
- koordinace ruky a oka při výtvarných činnostech
- zachycování skutečnosti ze svého okolí a vyjadřování představ prostřednictvím různých výtvarných dovedností a technik
- rytmizace písní, básní, či říkadel
- akomodace oka pomocí cvičení s míči, létajícími talíři či s jinými házedly
2. Stimulace vývoje asociativního myšlení
- abstrakce a vizualizace
- dítě by mělo umět pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- rozlišovat některé obrazné symboly, piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí apod., porozumět jejich významu i jejich komunikativní funkci
- poznat některá písmena, číslice, popřípadě slova
- ůmyslně si zapamatovat a vybavit si
- abstraktní klasifikace a asociace – zákazové značky, značky aut a vlajky států
- porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla
- asociace hudbou – posilování rytmického cítění, poslech etnické hudby
- mělo by se naučit ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem
- mělo by se naučit soustředěně poslouchat hudbu
3. Stimulace vývoje funkcionálního myšlení
- pomocí hádanek či hádankových příběhů
- enigmatických hádanky či příběhů
- podpora kreativního myšlení – zaznamenávání příběhů obrazovou formou a práce s myšlenkovou mapou na úrovni odpovídající věku dítěte
- to pomáhá dítěti rozvíjet řečové schopnosti a jazykové dovednosti, vnímat, naslouchat, porozumět výslovnosti
- pomáhá mu to porozumět příběhu, sledovat děj
- učí se tím nová slova a aktivně je používá
- chápe slovní vtip a humor

Některé mateřské školky či kroužky pro děti jsou již do programu zapojeny, jiné se systémem alespoň inspirují. Není od věci se vždy dopředu informovat, zda daná instituce o programu alespoň slyšela. Seznam mateřských školek naleznete zde.
A tak jsem Vám vypsala inspiraci na domácí cvičení. Když Vás to zaujme, neváhejte pokračovat v bádání na internetu. 🙂 Všechny věci jsou volně inspirovány články, nemám NTC certifikát, to jen pro upřesnění.
Kojenecké období
Stimulace zrakem
Není nad krásně barevně sladěný pokojíček! Říkají si často maminky. Jenže z pohledu miminka je to přesně naopak. Když se miminko narodí, vnímá nejvíce kontrasty, a tak je pro něj nejvhodnější kupovat hračky červeno-černo-bílé a to nejlépe různých materiálů a vydávající šustot či jiné příjemné zvuky.
Na postýlku či na zeď u postýlky můžete pověsit eurodesky a v nich pravidelně vyměňovat papíry s různými červenými či černými vzory.

Stimulace sluchem
Nezapomínejte, že dítě se řídí rodinou a ne naopak. Pokud budete kolem děťátka chodit po špičkách, velmi rychle si na to zvykne. A tak se nebojte běžně nebo jen částečně omezeně doma fungovat, mezitím co dítě spí, ať si na sebe neušijete bič.
Každý zvuk dítě nějakým způsobem stimuluje, takže i rány nádobím jsou mu prospěšné 🙂 A nezapomínejte na milý hlas maminek a tatínků a Váš zpěv. Nemyslím si, že „bílý šum“ by měl hrát v domácnosti od rána do večera.
Stimulace hmatem
Pro miminko jsou prospěšné hračky všech různých materiálů a tvrdostí. Co mě překvapilo, byla poznámka na přednášce, abychom nedávali do dětské postýlky látkové mantinely. Že i díky nárazu na šprušle a prostrčení nohy či ruky postýlkou dochází vlastně ke stimulaci a k dopomáhání orientace dítěte v prostoru.
Nebojte se také „neohrabaného úchopu okolí„. Nerada bych se tím někoho dotkla, ale někdy jsou ostatní lidé tak vylekaní, že to miminko do ruky jim prostě tak nějak nepasuje. Ale i díky tomu dochází ke stimulaci různých svalových skupin.
Vyhněte se také častému pobytu dítěte ve vibračních lehátkách a autosedačkách. Ono je to pro Vás příjemné, dítě se zabaví, ale může se při tom hýbat a prozkoumávat okolí? Moc ne…
Také se zapomíná na stimulaci horního patra. Ano, čtete dobře. Protože máme strach, miminku z dosahu odstraníme veškeré předměty, které by mohlo vložit do úst a stravu mu rozmixujeme na kaši. Myslím, že dítěti neublíží, pokud si „kousne“ do velké dřevěné kostky. A i v příkrmech bychom měli nechávat nějaké ty hrudky. Dítěti také můžeme povařenou zeleninu vložit i do ruky, ať střídavě polyká a cumlá. Pokud se bojíte udušení, ideální variantou je takzvaný dudlík se síťkou, tam jídlo vložíte a mimčo si ho prostě vycucá a zároveň nastimuluje v puse všechny důležité oblasti. S tím samozřejmě souvisí i stimulace chutí…

Co se týče pohybu, je určitě vhodné dítě podporovat v lezení, při něm totiž dochází prvně k propojení pravé a levé hemisféry – pravá ruka, levá noha atd…
Batolecí a předškolní období
Zde bych zdůraznila chození naboso. A dále…
Pravidelné otáčení kolem osy
Vzhledem k tělním tekutinám (lymfa, krev, mozkomíšní mok) by se děti měly točit jeden den na jednu stranu a druhý den na stranu druhou. Takže takovéto zažité: „Teď se rozmotáme“, se nedoporučuje.
Vždy odpočítáváme dohodnutý počet otáčení nebo u toho zpívejte „Kolo, kolo mlýnský..“.
V pozdějším věku díky tomu děti procvičí pravolevou orientaci a počítání.
Nezapomeňte také na „válení sudů“.
Cvičení rovnováhy
Cvičení má význam pro uvědomění si vlastního těla v prostoru. Navíc vestibulární systém má vliv také na emoční prožívání a je propojený s limbickým systémem, což je část mozku, která zpracovává emoce.
Malé děti chodí po kládě, po obrubníku, přeskakují mezi kameny a na pařezy. Zábavná také může být různá modifikace chůze. Chodit jako čáp, zvedat vysoko kolena aj., Monty Python by z Vás jistě měli radost:))
Doma jim na podlahu můžeme nalepit barevnou pásku a můžou chodit po ní, vedle ní, přeskakovat ji. Po červené může dítě chodit po špičkách, po modré může chůzi doprovázet pohyby rukou jako při plavání… U toho jim můžeme třeba vyprávět, že jdou nad propastí a kdo do ní nechce spadnout, musí jít jen po vyznačené čáře.
Obdobou je využití lana, které si děti umístí na zemi. Části lana mohou být rovné či různě zatočené a děti bosy přecházejí z jednoho konce na druhý.
Při pobytu venku můžeme na asfalt namalovat takovýto výukový chodník křídou.
Skákací panáci
Pravidelné skákání panáků posiluje spolupráci pravé a levé mozkové hemisféry.
Namalujte ho opět na asfalt a do jejich políček můžete vpisovat číselnou řadu od 1 do 10, kterou děti při skákání „čtou“. Můžeme do nich kreslit i jiné symboly, například geometrické tvary apod.

Cvičení s míči
Je vhodné mít několik velikostí míčů, které mají také různý povrch, mohou to být i obally. Nafukovací míče je dobré mít mírně podfouklé, aby se dětem lépe chytaly.
Dle věku si s dětmi míč házíme, házíme do nádobky, do koše, přes síť, kopeme do něj. Míč si kutálíme, driblujeme s ním, strefujeme jím kuželky. Míč také může dítě kutálet kolem svých nohou, díky tomu se hezky protáhneme. Pokud si kutálíme naprosti sobě, je vhodné kutálet po nalepené/namalované čáře. Dítě tím musí očima pozorně sledovat, kudy míč kutálí. Nezapomeňte ani na vyhazování míče do vzduchu a mezitím tleskněte.
Pokud jsou děti větší, namalujeme mezi nás kruh a házíme si míč odrazem, tím se velmi pěkně posiluje akomodace čočky.
Tleskaná
Zpívejte (např. Vinnetou jede na koni…) a u toho tleskejte střídavě do rukou a do nohou, nezapomeňte na tleskání křížem.
Chytání křížem
Dle pokynů nebo pomocí nápodoby se děti chytají levou rukou za pravé ucho, ukázují pravou rukou na levé koleno apod.
Guma
Natáhněte gumu od stolu k židli, zachytněte ji za gauč apod. Dítě pak gumu přelézá, podlézá, větší děti se nesmějí dotkout. Spojit to můžete s přenášením balonku z jedné strany na druhou, na té druhé pak může být nádoba a tam se třídí balonky dle barvy.
Nezapomeňte také na skákání gumy, kdo to jako malý nehrál…
Švihadlo
Skákejte s dětmi přes švihadlo střídavě i snožmo, můžete i švihadlo napnout mezi 2 osoby a dítě ho bude přeskakovat.

Zvedání předmětů
Nechce si dítě uklidit hračky? Zvedejte je společně nohama, pinzetou, 2 vařečkami, nabírejte je naběračkou.
Co se týče hádanek, inspirujte se např. v knížce „Poznání za milion“, ve které děti vybírají ze
čtyř nabízených odpovědí jednu správnou.
Namalujte dítěti na pruh látky vlnky, kříže, čárky… A na ně, ať skládá kamínky, kolíky, knoflíky…
Dejte si do malování různé grafické obrazce (bílý papír plný teček, čtverečků, vlnek..). A do toho vždy jinam umistěte například hlavu pejska. Vytiskněte. Poté dejte dítěti do ruky dřívko od nanuka, ať Vám ukazuje, kde se pejsek nachází. Následující den může ukazovat palcem u nohy.
Trénink myšlení
Co se týče tréninku myšlení je dobré se s dětmi učit dopravní značky. S tím začínáme kolem 4. roku. Vysvětlíme jim, co znamenají zákazové značky a znaky na nich vyobrazené. Děti pak samy mohou značky třídit dle skupin, přidávají k tomu hru s autíčky atd.
Další skvělou technikou na trénink mozku jsou značky aut.
Dále můžeme zařadit vlajky států. Věřte nebo ne, ale předškoláci dokáží při pravidelném tréninku přiřadit téměř všechny. A vůbec nejde o to, jestli nám to přijde pro život důležité, jde nám o trénink paměti. Vlajky pak můžete třídit dle barev, kde je třeba červená, kde modrá, kde je trojúhelník, hvězdička… Klidně je věšte na šňůrku za kolíky podle začínajícího prvního písmena – Slovensko, Slovinsko…
Jakmile zná dítě vlajky a státy, můžeme si ukázat, kde jsou na mapě. K nim potom přikládat zvířata, která kde žijí.
Co se týče čísel, můžete nakreslit na čtvrtky číslice a vyrobit různobarevné barevné puntíky, ty pak děti skládají k číslicím.
Nezapomínejte ani na klasické hry s penězi. Dejte dětem vyrobené koruny a říkejte, že třeba jablko stojí 2 koruny – dají Vám 2 korunky atd.
Navlékejte s dětmi korálky na šňůrku. Zezačátku jsme samozřejmě rádi, že se dítě vůbec trefí. Později vyprávějte třeba pohádku „Princeznička na bále“ a poté říkejte, v jakém pořadí si jakou barvičku korálku princezna vybrala.
Zahrajte si obrázkový diktát. Dítěti dejte předmalovaný domeček – jen stěny a střechu. A poté říkejte – doprava namaluj okno, vedle domečku vpravo je plot, nad domem vlevo letí ptáček..
Pokud hrajete na nějaký hudební nástroj, zahrajte nebo si pusťte nějakou pěknou muziku a napodobujte – jak rostou stromy, jak se pohybují ve větru, ptáky, kteří v nich žijí, veverky poskakující ve větvích, jak ťuká datel apod.
Jestli máte obrázkové pexeso, nemusíte vždy hledat dvojice. Hledejte třeba i zvířátka/ovoce/zeleninu začínající na stejné písmenko.
Tipy na zajímavé hračky pro Vaše děti naleznete zde.
Jestliže Vás článek zaujal, koukněte na další a nepřehlédněte ani mé e-booky a možnost stát se součástí Členské sekce.